Wat is honing eigenlijk?

Honing kopen?

Op dit moment zijn we helaas door de honingvoorraad heen.

 

Geen zorgen! Rond eind mei/begin juni verwachten wij weer honing beschikbaar te hebben voor de verkoop. 

 

Tijdens open dagen verkopen we honing op de bijenstal. Zodra we weer honing hebben, kun je ook honing kopen door ons te mailen.  In een reactie laten we je dan zo snel mogelijk weten waar (in Leeuwarden) en wanneer je de honing kunt halen.

 

Wat kost het?

Een pot honing van 450 gram kost € 6,50

Let op: Het is aan te raden om kinderen tot 1 jaar geen honing te geven. Kinderen lopen het risico om ziek te worden en kunnen infantiel botulisme krijgen.

Meer informatie over infantiel botulisme lees je op de site van het RIVM

honey, ingredient, healthy-1460406.jpg

Honing van Bijenstal de Potmarge

De voorjaarshoning van onze bijenstal komt voornamelijk van de wilg, de esdoorn, klein hoefblad, paardenbloemen, koolzaad, vergeetmijnietjes, meidoorn en de kastanje. 

In de tweede helft van het seizoen vliegen de bijen op witte klaver, linde, distels, klimop en wat er verder groeit aan bloemen met nectar. 

 

Honing heb je in vele soorten, die allemaal verschillend smaken. Dat komt doordat de bijen steeds weer andere bloemen bezoeken. En van iedere bloem smaakt de nectar weer anders. Als bijen voornamelijk op één soort bloem vliegen, noemen we die honing naar die bloem bijvoorbeeld: klaverhoning of lindebloesemhoning.  Veel vaker verzamelen ze de nectar op verschillende bloemen. Voorjaars- of najaarshoning smaakt dan ook heel verschillend!

 

Van sommige bloemen kristalliseert de honing heel snel. Bijvoorbeeld bij koolzaadhoning. Weer andere honing blijft langer vloeibaar. Dit alles zegt niets over de kwaliteit van de honing. Als de honing voldoende is ingedampt door de bijen, dan is het van goede kwaliteit. Daarnaast moeten er geen andere producten door de mens aan toegevoegd zijn. Deze honing kun je meer dan een jaar bewaren.

 

Honing bevat altijd pollen. Voor mensen met een pollenallergie kan het heel goed zijn om honing (of ook pollen) te eten die komt uit de buurt waarin ze wonen. 

bees, insects, macro-4126065.jpg

Wat is honing eigenlijk?

Honing is heerlijk zoet! Maar hoe wordt het nu eigenlijk gemaakt? Dat gebeurd op de volgende manier:

  • De bij vliegen naar bloemen. Dit zijn bloemen van planten of bomen.
  • Uit de bloemen haalt de bij nectar. Dit zuigt de bij op met haar zuigtong. Nectar is een waterige zoete vloeistof die in bloemen zit. De bij vliegt met de nectar weer terug naar de bijenkast.
  • Het speeksel van de bij wordt dus vermengd met de nectar. Door de speekselklieren worden er enzymen toegevoegd.  Een enzym zorgt voor een chemische reactie waardoor suikers worden afgebroken en micro-organismen zich niet kunnen vermeerderen.
  • In de bijenkast legt de bij de nectar in de raten.
  • Om er echt honing van te maken moet de nectar ingedampt worden.  Dit gebeurt door de lichaamswarmte van de bijen in de kast. 
  • Als de nectar goed is ingedampt, sluiten de bijen de raten met een wasdekseltje.

Wat zit er in de honing?

  • Suikers: glucose, fructose, discharide, maltose, trisacharide, meervoudige suikers;
  • Enzymen: glucose oxidase, fosfatase, invertase, diastase, catalase;
  • Aminozuren:

    proline, leucine, isoleucine, asparaginezuur, glutaminezuur, fenylanaline, threonine, alanine, arginine, glycine, lysin, serine, valine, cystine;

  • Mineralen: kalium, natrium, calcium, fosfor, zwavel, chloor, ijzer, magnesium, sporenelementen;
  • Vitaminen: C, B1, B2-complex, B6, H;
  • Pollen: stuifmeelkorrels
  • Propolis: harsachtige stof, door de bijen verzameld op boomknoppen, in de bijenkast gebruikt als kitmiddel;
  • Water.
bee, insect, pollinate-6369484.jpg

Een klein beetje geschiedenis

Bijen zijn ouder dan de mens. En honing dus ook. Honing is altijd al door mensen gebruikte als voedingsmiddel, en als medicijn.

Al bij de oude Grieken en de Egyptenaren komt honing voor als geneesmiddel. Het moet voor de Egyptenaren een kostbaar en geliefd product zijn geweest. Zij gaven soms de honing aan de doden. Ook voor het balsemen van doden gebruikten ze vaak honing, naast propolis en was. De Romeinen kenden het gebruik van honing en propolis als offergave, belasting, en ook als grafgift en balsem voor de doden.

 

Tegenwoordig wordt honing voornamelijk als voedingsmiddel gezien. Maar ook nu nog wordt het in de medische wereld vanwege zijn antiseptische werking soms gebruikt als afdekking van moeilijk genezende wonden.